Výtvarný obor
Když ve školním roce
1961/1962 dochází ke změnám v hudebním školství, málokoho v té
době napadne, jakým přínosem bude další obor - výtvarný. Hudební
škola se přejmenovává na Lidovou školu umění a dalších třicet
let se o ní mluví jako o „lidušce“. V roce 1991/92 dochází k další
změně názvu školy, tentokrát na Základní uměleckou školu.
Jak tedy výtvarný obor
začínal a kdo ho vyučoval?
Jako externí učitel na 9
hodin týdně nastoupil akademický malíř pan Jiří Škopek. Jako Škopek,
absolvent Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze v atelieru
prof. Adolfa Hofmeistera. Škola měla nevyhovující prostory pro výuku
nového oboru, ale přesto se už od začátku objevovaly první vlaštovky
úspěchu jeho zřízení. V prvním roce navštěvovalo obor kolem třiceti
dětí, které byly rozděleny do dvou oddělení ( 8 - 11 let a 12 - 15
let). Pracovalo se s různými materiály a technikami - akvarelem, kvaší,
temperou, pastelem, uhlem, tužkou, perem. Také náměty se střídaly,
aby byla výuka živější. Mistr Škopek zařazoval život rodiny, dětské
hry, portréty, pohybové studie, kytice, zátiší, návrhy na textil,
krajky, kraslice, plakáty. Nezapomínal ani na besedy o umělcích, umělecko-historických
slozích, památkách kraje, technikách, materiálech, kompozici a
proporcích. Jiří Škopek se věnoval i vlastní tvorbě a se svými
svěřenci dosahoval skvělých výsledků, práce dvou žáků byly
vybrány na světovou výstavu v Japonsku a Kambodži.
Během dalších let, přes
stále nevyhovující vybavení učebny, nedostatek prostoru i pomůcek,
výtvarníci tiskli pohlednice, vyráběli obaly na knihy, malovali plakáty,
kreslili na skleněné desky, tvořili mozaiky, koláže a tepali práce
v plechu. Svá díla prezentovali na výstavkách i výstavách v jaroměřském
divadle i knihovně. Účastnili se velkého množství soutěží (např.
Alšovy země, V našem JZD, Děti, mír a umění, Hudba ve výtvarném
projevu dětí, Požární ochrany). Krásné práce sbíraly první místa
i čestná umístění. Ale jak sám Jiří Škopek v jednom novinovém
článku řekl: „Děti se učí rozlišovat mezi uměním a neuměním,
poznávat krásu v obyčejných věcech, umět sladit barvy svého oblečení.
Není úkolem lidové školy umění chrlit umělce, ale rozvíjet
talenty.“ Na konci školního roku 1979/80 odešel sám na vlastní žádost
ze školství.
Školním rokem 1980/1981 začala další etapa našeho výtvarného
oboru. Od září nastoupila do „lidušky“ paní Mgr. Eva Skořepová,
která studovala u prof. Cyrila Boudy na Vysoké škole pedagogické v
Praze. Zpočátku, jako J. Škopek, vyučovala externě. Oddělení se v
této době rozrostlo na šedesát žáků a jeho počet rok od roku
stoupal. Kromě běžných kreslířských a malířských technik
seznamovala učitelka děti s malbou na sklo,
linorytem, textilní tvorbou a modelováním. Základem však byla
kresba. Žáci kreslili podle modelů i podle skutečnosti, v létě v přírodě.
Dostávalo se jim základů teorie, poznávali hodnotná díla výtvarného
umění, společně navštěvovali galerie a výstavy.
S tvorbou žáků výtvarného oboru se veřejnost seznamovala na
pravidelných výstavách v divadle, muzeu a knihovně. Mnohé práce
byly zasílány do různých soutěží (Děti, mír a umění, Alšova
země, Branná soutěž, Dopravní soutěž, Svět pohádek Boženy Němcové)
a výtvarných přehlídek. Absolventi se hlásili na střední a vysoké
školy s uměleckým zaměřením a mají úspěchy. O co větší
radost měl výtvarný obor z úspěchů, o to větší starost a trápení
měl s vlastním zázemím. Třídu, v níž se vyučovalo, trápil
nedostatek světla a nevyhovovaly stolky, na kterých děti tvořily.
Kromě pedagogické činnosti se Eva Skořepová věnovala i své vlastní
práci - ilustracím, zvláště pohádek B. Němcové, studiím polních
i zahradních květin, lidovým krojům, loutkám i textilní tvorbě.
Na konci školního roku 1992/1993 se „výtvarka“ konečně přestěhovala
do většího. K dispozici měla teď velkou třídu v budově prvního
stupně Základní školy B. Němcové.
Na jaře roku 1994 se Eva Skořepová oficiálně rozloučila s výtvarným
oborem a pedagogickou činností před nástupem do penze Velikou
reprezentační výstavou, pořádanou v jaroměřském muzeu. Třetí
etapa výtvarného oboru začala školním rokem 1994/1995, kdy
nastoupila nová učitelka Mgr. Radka Ulichová, absolventka Pedagogické
fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Je bývalou žákyní Evy Skořepové
i Jiřího Škopka, do jejichž hodin docházela už jako malá. Výtvarný
obor se pod jejím vedením rozšířil o předškolní žáčky, dnes má
sedm oddělení a kolem devadesáti dětí. Mgr. Radka Ulichová se
vedle pedagogické činnosti věnuje výtvarné tvorbě - především
modelované keramice a textilním technikám (paličkované krajce, výšivce,
malbě na hedvábí).
Ve školním roce 2000/2001
se na podzim všechny vyučované obory - hudební, výtvarný, literárně-dramatický
a tenkrát ještě taneční - setkaly pod jednou střechou. Nová
budova v historizujícím slohu je krásná a velká, s krásnou
zahradou pod okny. Učebna výtvarného oboru se nachází v 1. patře
školy.
A jaká je současnost výtvarného oboru?
Rozvíjet nadání a přirozený
smysl pro krásu, pronikat do základů široké škály technik a
postupů. Svým vlastním výtvarným projevem, osobitostí a bezprostředností
zpracovávají děti své zážitky a zkušenosti do tvorby plošné i
trojrozměrné. Vedle kresby, malby, grafiky se otevřel nový prostor
keramice a s ní spojenému modelování. Keramická pec, v pořadí už
druhá, (tu první nám odnesla velká voda v roce 2000) a hrnčířský
kruh, tiskařský lis, rám na tkaní, rámy k malování na hedvábí,
herdule pro paličkovanou krajku, šicí stroj, počítač, spousta knih
a periodik, to je neúplný výčet pomůcek, které pro svou práci
žáci užívají. Při tvorbě je kladen stále větší důraz na
spolupráci s ostatními obory - literárně-dramatickým či hudebním.
A tak vedle plakátů, diplomů a pamětních listů, přibývá i návrhů
kulis, kostýmů a šatů nejen pro módní přehlídky.
Stejně jako jejich předchůdci,
i současní mladí výtvarníci se účastní celostátních soutěží
(Alšova země, Lidice), soutěží vyhlašovaných kulturními
organizacemi v našem regionu (Dvůr Králové n. L., Česká Skalice, Náchod),
ale
i vzdáleném Brně a jeho okolí, anebo přehlídek výtvarných oborů.
Práce našich žáků se umisťují na předních místech. Konkurence
je stále větší, děti stále šikovnější a objektivní posouzení
jejich prací pro poroty složité a těžké. Zájemci o dětské výtvarné
umění mohou shlédnout výsledky tvoření na pravidelných výstavách
v učebně výtvarného oboru, v chodbách a koncertním sále školy,
jaroměřském muzeu a divadle. Tvorba žáků se rozšiřuje na
velkoplošné formáty skel, plastových výplní nebo stěn: např.
malba nejprve na skleněných výplních, později plastových, v zahradě
MŠ Na Zavadilce, která bývala každé tři roky obměňována ,
kresba a malba na zdi v MŠ ve Velichovkách, výzdoba stěny ve
vstupní hale jaroměřského bazénu, anebo malba na billboardy pro rádio
Černá hora, či série maleb svatých v nadživotních velikostech pro
jaroměřské muzeum, aj.
Během školního roku žáci
navštěvují výstavy a galerie, kde se seznamují s umělci a jejich díly
hravou formou. Lépe a déle si pak pamatují. Návštěva Prahy a jiných
měst naší země patří ke každoročním zvyklostem. V létě prožívali
žáci několik let týden na horách, v poslední době hory nahradil
podzimní plenér na Kuksu a jarní dílny prodlouženého víkendu tamtéž.
Vycházíme ven, díváme se kolem sebe, fotografujeme, zaznamenáváme
krásu kolem sebe. Tady máme spoustu času tvořit: horské chaloupky,
dynamické Braunovy sochy Ctností a Neřestí, zvoničky, kříže a boží
muka, bublající potok nebo říčku Labe, rosliny, zvířata. Ale i
zasahovat do okolního světa a předělat ho k obrazu svému.
|