Krajské kolo soutěže ve hře na dechové nástroje
V úterý 17. března 2009 se konalo krajské kolo soutěže ZUŠ ve hře na žesťové dechové nástroje v Jičíně. Z naší Základní umělecké školy
F. A. Šporka Jaroměř se probojovali přes okresní kolo tři žáci, Zdeněk Borecký na pozoun, na tenor Radek Brož (oba ze třídy Romana Horského) a Petr Hájek od Františka Schejbala na trubku.
Zd. Borecký si připravil Koncert B-dur od Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova, R. Brož Divokého jezdce od Roberta Schumanna a polský tanec Kujawiaki od neznámého autora. Petr Hájek zahrál druhou větu Koncertu Es-dur pro trubku Josepha Haydna a Sonátu g-moll Pavla Josefa Vejvanovského. Soutěžilo se ve dvou sálech, lesní rohy a trubky v jednom, pozouny, tenory, barytony a tuby ve druhém. Úroveň soutěže podle závěrečného vyjádření obou předsedů porot byla vysoká, rozdíly mezi výkony soutěžících byly minimální, proto bylo těžké vybrat ty nejlepší. Naši borci se představili velmi dobře. Do svých výkonů dali maximum, i když zrádná tréma číhala i tady. V celkovém výsledku v naší skupině nelépe dopadl Zdeněk Borecký, který jako jediný ze všech zúčastněných předvedl desetiminutový koncert zpaměti (bez jediné chyby). Dostal 22,6 bodů, které mu bezpečně stačily na první místo v jeho kategorii. Bohužel postupových míst bylo velmi málo. Z celkového počtu 75 soutěžících mohlo jít do ústředního kola pouze 6. Z oddělení pozouny, barytony, tenory a tuby postupovali tři, ze skupiny lesní rohy, trubky rovněž. Zdeňkovi postup unikl o vlásek, neboť třetí postupující měl 22,75 bodů. Radek Brož i Petr Hájek podali hezký výkon, který jim vynesl druhá místa. Všichni tři si zaslouží pochvalu a uznání za pečlivou přípravu. Touto cestou vám děkuji za vzornou reprezentaci naší základní umělecké školy. V neposlední řadě chci poděkovat rovněž i korepetitorovi Mgr. Vlastimilu Kovářovi za trpělivou a obětavou pomoc a přípravu. Další soutěž v této kategorii proběhne opět za tři roky. Máme relativně dost času na to, abychom se znovu dobře připravili a nabyté zkušenosti zhodnotili a zúročili.
Roman Horský
Krajské kolo soutěže ve hře na dechové nástroje – jak to vidí Martin Brunner
Ve středu 18. března, kdy Krajské kolo soutěže ve hře na dechové nástroje pokračovalo, bylo v Jičíně hodně nevlídno, studeně foukalo jako v Rusku. Přijeli jsme brzy a to se nakonec hodilo, protože Honza Špaček, který soutěžil ve hře na saxofon měl s nástrojem, který byl čerstvě opraven, pořád nějaké problémy. Doma lepil vteřinovým lepidle perleť na klapky a tvrdil, že nedrží pořádně ani podlepky. O pomoc jsem nakonec raději požádal i pana učitele Kováře, který Honzu doprovázel. Přijel za námi odpoledne a přivezl z Jaroměře ještě druhý, náhradní tenorsaxofon, pro jistotu. Nakonec ale přítomný servisman Honzovi tenor „poladil“ a tak si mohl nakonec vybrat ze dvou nástrojů. Soutěžil až v závěru dne a tak zatímco lehce ladil formu, já jsem zatím sledoval soutěž fléten, hodně mě to zajímalo, hlavně tón, který je samozřejmě pro flétnu zásadní. Mám ze soutěže bohužel místy nepříjemný pocit, že některé, i když skvěle technicky vybavené flétnistky mají až moc zavřený úzký tón, který ve výsledku není tak pěkný a i ta technika potom dost zanikne v jedný zvukový šmouze.
Úroveň soutěžících saxofonistů byla vysoká, vesměs všichni hráli hudbu, kterou by otec českého jazzu Karel Velebný nazval polojazzem a kolega komponista z Divadla Drak Jiří Vyšohlíd, jak ho znám, tak určitě pajazzem. Vlastně všechny nástroje za dlouhou dobu co se na hraje a tvoří pro ně muzika mají dávno rozsáhlé archivy repertoáru, ze kterých se dá vybrat co hrát, s čím soutěžit. U saxofonů to tak není, protože je to nástroj v klasickém smyslu stále málo sólově využívaný a většinou na něj, je li potřeba, hrají v orchestrech klarinetisté. Jinak je tomu v jazzové hudbě, pro kterou je saxofon základním a taky nejtypičtějším nástrojem (trubka promine). Tady se ale zásadně improvizuje, což vyžaduje zkušenost techniku, fantazii, je to muzika báječně tvůrčí. Je tedy otázkou co vlastně na takové saxofonové soutěží hrát. Někde repertoár řeší transkripcemi klasických skladeb psaných původně pro jiné nástroje, někde sóla vypisují, dá se to ostatně kompletně zakoupit. A nabiflit. Ale nikde neprodávají improvizaci Honzy Špačka, zahrál ji ve slavné skladbě Herbie Hancocka Watermelon Man a v Bb Blues Jamey Abersolda. S panem učitelem Kovářem jsou už dobře sehraní. Honza hrál v Krajském kole soutěže čistý jazz nabitý invenčním elánem jak je u něho zvykem a získal první místo ve své kategorii. Moc se líbila také nová posila Big Bandu pana hraběte Šporka Markéta Kubová ze ZUŠ Náchod, která proti okresnímu kolu povyrostla, oprostila se od stojanu s notama, pěkně řádila a nakonec získala také první místo s postupem, jedním z pouhých dvou, které byly k dispozici pro všechny soutěžící saxofonisty (druhým postupujícím byl „notař“ Josef Marčík z Týniště).
A na závěr ještě jeden postřeh. Přeju muzikantům, aby je bavilo hrát, aby hráli před lidmi, které jejich muzika baví a ne před prázdným sálem s mrtvolnou atmosférou a důstojnou komisí v pozadí. Byl jsem na Krajské soutěži tanečních oborů ZUŠ, která se konala v jaroměřském divadle a atmosféra byla jiná, plný sál, dobrá nálada, všechny zajímalo co umí a předvedou ti ostatní. Tak to bych přál i muzikantům.
Honzovi díky a gratulace za statečný výkon a dobrou reprezentaci naší školy a gratulace také Markétě Kubové do Náchoda.
(brunner)
Jak to vidí Martina Zemková…
Zdeňka Horáčková se připravovala od září na soutěž ve hře na příčnou flétnu a zobcovou flétnu. Přípravě věnovala spoustu volného času nejen ona, ale i její korepetitorka Ivana Kubíčková. Před soutěží spolu cvičily až 3x týdně. I přesto bylo pro nás velkým překvapením, když Zdeňka postoupila z okresního kola s oběma nástroji, a když získala v oblastním kole dvě krásná 2.místa, byli jsme všichni nadšení. Zdeňce gratulujeme a zároveň děkujeme za vzornou reprezentaci školy! (Martina Zemková)
Jak to vidí Nikola Hájková…
Debora Kratochvílová v Jičíně reprezentovala naši školu ve hře na zobcovou flétnu ve III.kategorii. Měla v repertoáru 3.a 4.větu Sonáty C dur J.Ch.Pepusche, The St.Catherine Johna Barreta – to vše s doprovodem kytaristy Miloše Dvořáčka - a skladbu Brown Rag Jaromíra Novotného s klavírním doprovodem Ivany Kubíčkové. V obrovské konkurenci se ji podařilo vybojovat 2.místo. Vzhledem k tomu, že to byla vůbec první soutěž, kterou Deborka absolvovala, je to velký úspěch. Moc blahopřeji a doufám, že na další soutěži za tři roky bude Deborka reprezentovat naši školu ve hře na klarinet, na který začala hrát v září loňského roku.
(Nikola Hájková)
|