Ulichová Radka
Radka
Ulichová absolvovala Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého v
Olomouci, obor Čj – Vv pro 2. a 3. stupeň. Od roku 1994 pracuje jako učitelka
výtvarného oboru, kde s dětmi proniká do tajů různých výtvarných
technik (kresby, malby, grafiky, modelování a konstruování). Věnuje
se textilní tvorbě (šití, malování na hedvábí, paličkování, výšivce)
a malbě. Nejbližší je jí však keramika. Znalosti o ní si
prohlubuje v Keramickém studiu v Kohoutově. Její práce jsou
prezentovány na regionálních výstavách (např. v muzeu a galerii v
Jaroměři, Dvoře Králové n. L.).
Podpora tvořivých schopností, samostatného uvažování, rozhodování
a příležitost k odbornému vzdělání v oblasti kresby, malby,
grafiky, keramiky či jiného trojrozměrného konstruování na kvalitní
úrovni, to je hlavní náplní výuky výtvarného oboru. Vycházíme z
předpokladů každého dítěte, které se dívá na svět svým způsobem,
přemýšlí co dělá a jak to dělá, zkoumá a hledá nové, nepoznané.
Dětský výtvarný projev se s věkem vyvíjí. Ti nejmenší jsou nadšené
a spontánní. Nejsou ještě ovlivněny zaběhanými stereotypy,
hranicemi, co se smí a co už ne. Ti starší rádi objevují, zamýšlejí
se, debatují a polemizují. Začínají prosazovat své zájmy, své výtvarné
vzory i techniky. Kresba a malba podle modelu (zátiší, portrét,
postava), přepis volné i městské krajiny, fantazijní tvorba. Někteří
mají potřebu ještě lépe zvládat výtvarné techniky a dokazují
sami sobě i ostatním, kde leží ona pomyslná hranice, zaměřují se
na složitější postupy kresby, malby grafiky, plastiky, keramiky,
textilní tvorby. Během výuky využíváme odborných publikací
(knih, novin a časopisů) a všudypřítomného internetu.
Hodina je koncipována tak, že se v jejím začátku důsledně věnujeme
motivaci. Děti o námětu hlouběji přemýšlejí, vyprávějí, snaží
se konkrétně pojmenovat své představy a záměry. Soustředěnost,
hledání – to je cesta k překonání povrchnosti a netečnosti. Žáci
objevují nové světy a obohacují se navzájem. Slovní hodnocení, a
to nejen ze strany učitele, ale i spolužáků, probíhá během samotné
hodiny. V závěru jednotlivá dílka soustředíme na jednom místě a
komentujeme představy, srovnáváme s ostatními a zjišťujeme, jak
jsme odlišní.
Individuální a kolektivní práce prezentujeme na společných výstavách, přehlídkách a soutěžích výtvarných oborů. S dětmi se věnujeme také „obrázkům na zakázku“. Vyrážíme do terénu a tvoříme tam (např. výmalba výplní v MŠ Na Zavadilce, malba na zeď ve zdejším plaveckém areálu, anebo zimním stadionu. I klavír stojící na jaroměřském náměstí jsme si pomalovali sami. Nedaleký areál v Kuksu je zase příjemnou změnou na začátku školního roku, kdy se věnujeme kresbě a malbě v plenéru, land artu a dalším aktivitám. Také jarní výtvarné dílny na Kuksu mají svoje osobité kouzlo. Žáci tvoří díla větších rozměrů, anebo objevují komplikovanější techniky, na které v průběhu roku nezbývá čas.