Hrušková Nikola
Narodila jsem se
4. února 1981 ve Dvoře Králové nad Labem. Ještě v mateřské škole si mě
„vyhlídla“ paní učitelka Olga Gaberová z Lidově školy umění, kam jsem ve svých
sedmi letech nastoupila. V lidušce jsem začínala na sopránovou zobcovou
flétnu a od 3. ročníku jsem hrála také na altovou zobcovou flétnu. Protože
pocházím z nemuzikantské rodiny, musela jsem si vždy se vším poradit sama
a zároveň mě do cvičení nikdo nenutil (i když bych občas bič nad sebou bývala
potřebovala:-) V té době jsem se nadchla pro příčnou flétnu, ale protože nebyl
na škole žádný učitel tohoto nástroje a já nechtěla skončit u zobcové flétny,
bylo rozhodnuto o klarinetu. Dnes už jsem si jistá, že to byla správná
volba. Vždyť na klarinet se dá hrát tolika barvami. od temné, někdy až strašidelné,
až po veselý, rozpustilý tón, který dokáže rozveselit i to nejsmutnější
srdíčko…
Začínala jsem u pana učitele Miloše Tucha, který mě později seznámil s
profesorem pardubické Konzervatoře a hráčem Komorní filharmonie Pardubice Jiřím
Šléglem.
Ten mě připravil k talentovým zkouškám a já byla v roce 1994 přijata jako řádný
student na Konzervatoř v Pardubicích. Mým profesorem se stal pan Ludvík
Posekaný, který mě dokázal úžasně namotivovat a já jsem klarinetu úplně
propadla (byl zatím ale i strach z pana profesora, který nekompromisně
vyžadoval stoprocentní přípravu:-)
Ve čtvrtém ročníku jsem začala externě vyučovat na ZUŠ v Jaroměři a od pátého
ročníku jsem přibrala částečný úvazek na ZUŠ Pardubice, Havl. ulice. Po
absolutoriu v roce 2000 jsem začala učit na ZUŠ Jaroměř na plný úvazek a
zároveň jsem se připravovala k přijímacím zkouškám na JAMU v Brně. Talentovky „vyšly“ a v roce 2001 jsem nastoupila do
třídy doc.Víta Spilky.
Po druhém ročníku jsem odjela na roční stáž na University of Leeds v Anglii.
Seznámila jsem se tam s mnoha hudebníky z různých zemí a se dvěma z nich (Ital
Lorenzo Gugole a Bulharka Vanesa Ignatova) založila trio,se kterým se nám
podařilo vyhrát soutěž v komorní hře organizované tamější univerzitou.
Kromě obrovské životní zkušenosti jsem se vracela do Čech obohacená
poznatky o nových přístupech k výuce – zejména důraz
na větší samostatnost. Po návratu do Čech jsem nastoupila do třetího ročníku
JAMU do třídy MgA.Milana Poláka. Školu jsem ukončila v červnu 2007.
V této době vyučuji
hru na zobcovou flétnu a klarinet na ZUŠ F. A. Šporka
v Jaroměři. Ve výuce se snažím o individuální přístup ke každému
žákovi a mým hlavním cílem je, aby děti k hudbě získaly kladný vztah a hraní je
opravdu bavilo.
Kdy jsi přišla poprvé do ZUŠky, kde to bylo a kdo tě tam přivedl?
Tenkrát to byla Lidová škola umění v Jaroměři a vybrala si mě v mateřské
škole paní učitelka z „lidušky“ při „průzkumu“. Vzpomínám si, že jsem byla
strašně aktivní dítě a chtěla chodit úplně do všech kroužků, které existovaly a
moji rodiče to prozřetelně zredukovali na jeden sport (volejbal) a LŠU.
Začínala jsem u Olgy Gaberové se zobcovou flétnou. Potom jsem chtěla hrát na
příčnou flétnu, protože to pro mě byl nejkrásnější nástroj na celém světě, ale
tehdy v LŠU taková možnost nebyla. Chodila jsem tedy na klarinet a samozřejmě
toho nelituji.
Absolvovala jsi první cyklus, následoval druhý a potom?
Bylo to složitější, než jsem stihla dokončit zobcovou flétnu, začala jsem s
klarinetem u pana učitele Tucha a po dvou letech přestoupila na Habrmanku do
Hradce (dnes ZUŠ Habrmanova v Hradci Králové, pozn. redakce), kde učil klarinet
profesor z pardubické konzervatoře a já se připravovala na přijímací zkoušky.
Na první pokus jsem byla přijata a v roce 2000 jsem studium na konzervatoři
dokončila. Jeden školní rok jsem vyučovala na zdejší ZUŠ a zkoušela jsem AMU v
Praze (Akademie múzických umění). Nevyšlo to, magisterské studium jsem
absolvovala na JAMU v Brně (Janáčkova akademie múzických umění). Během studia
jsem stihla roční stáž (dva semestry) v Anglii…
Když jsi ve školním roce 2006 přišla
do naší ZUŠky, nastoupila jsi do „rozjetého“ vlaku…
No, to byl hodně rozjetý vlak, bylo to v únoru, já měla před absolventským
koncertem a před státnicemi, šla jsem do všeho „po hlavě“, jsem kaskadér, bylo
to divoký.
A jak se ti u nás učí?
Moooc hezkyJ
Co poradit rodičům, jak na děti? Jak to bylo s tebou a se cvičením?
Se mnou to bylo zase zvláštní, šlo mi to tak nějak samo. Zásadně cvičit jsem
začala až na konzervatoři, ze strachu…Na děti jít spíš „ze široka“, nenutit je,
hraní musí bavit. Třeba si zahrát známou písničku, kterou někde slyšely. A
podpořit je, překonat krize. Já jsem s hraním končila mnohokrát. Moc bych si
přála, aby celá moje třída hrála pro radost, aby to nebylo z donucení nebo
dokonce za trest. Každý žák je individualita a je třeba vycházet z jeho
schopností a
možností.
(ZUŠkoviny, Jé)