Soubor viol da gamba Consortus F:A:G:V:S
Soubor viol da gamba Consortus F:A:G:V:S
Zlatý věk violy da gamba začal v 16. století ve Španělsku. V průběhu století přišly (především v Anglii) do módy takzvané consorts, tedy malé 3-6 členné ansámbly složené z různě velkých viol, které byly doprovázeny loutnistou či hráčem na cistru. Krom toho hrála viola da gamba také v sestavě tzv. broken consorts, složených obvykle z viol da gamba a zobcových či renesančních příčných fléten, opět s doprovodem strunného nástroje (nebo více nástrojů). Později v baroku se basová forma violy da gamba prosadila jako sólový virtuózní nástroj, ale výborně se uplatňovala také jako nástroj pro hraní bassa continua (doprovodu zpěvu a sólových nástrojů) a též ve větších barokních ansámblech.
Soubor viol da gamba Consortus F:A:G:V:S: vznikl v ZUŠ F. A. Šporka na podzim roku 2012 a pracuje pod vedením Ladislava Horkého. Věnuje se renesanční a raně barokní hudbě z celé Evropy. Krátce po svém vzniku začal soubor spolupracovat s hudebníkem, badatelem, odborníkem na starou hudbu Michaelem Pospíšilem, se kterým připravil a spolu s polským pěveckým sborem Sta Allegro několikrát uvedl skladbu Marcina Mielczewského „Missa super O gloriosa Domina“. Spolupracuje také s pěveckým sborem Krkonošské Collegium Musicum, se kterým uvedl v prosinci 2013 Michnovu skladbu „Missa IV“. V kontextu českých ZUŠ je consort viol da gamba unikátním souborem.