naše škola

naše škola

menu

úvodní stránka
historie školy
kontakty
učitelé
obory
akce + fotogalerie
rozvrhy
poslechněte si
videa
výsledky soutěží
mezinárodní spolupráce
Kolegium hraběte Šporka
ZUŠkoviny
napsali o nás
významní absolventi
ONLINE katalog
napište nám
F. A. Špork
klasifikace
autor stránek

nové fotografie

Theatrum Kuks 2017

MUSICA SPORCKA
v německém Großenhainu

AKADEMIE
„povídejme si“

Muzicírování
ke Dni rodiny

Veselé dopoledne
pro mateřské školky

Absolventské večery

Otesánek

Ubrousku, prostři se!

Musí to bét?

Šlépjej

Štípnutí labutě

Předváděčka dramaťáku

Jak se dělá radost aneb Masopustní ohlédnutí

„Jémine domine, masopust pomine, jémine domine, masopust pryč“!

Únorový koncert

Přehlídka dětských recitátorů - školní kolo

Třídní koncert žáků Markéty Kočí, Romana Horského a Vlastimila Kováře

Novoroční koncert Brass Orchestra

Z odpoledne
pro kamarády
ze ZŠ speciální

Koncert žáků Hany Medkové a Martiny Zemkové

Třídní koncert žáků Jana Lorence

Vánoce u nás

Druhý vánoční koncert

První vánoční koncert

Třídní koncert žáků Kateřiny Jirkové
a Veroniky Leksové

Adventní koncert

Adventní koncert Kytarového betléma Matyáše Brauna
v Hořicích

Naše úroda

Podzimní koncert

Naše úrodička

Podzimní plenér
na Kuksu

Církevní rok
ve výtvarném oboru

AKADEMIE 2016

Promenádní koncert Kytarového betléma Matyáše Brauna
a Miloše Dvořáčka

Rodinný koncert
ke Dni rodiny

Koncert a výstava absolventů

Koncert pro maminky

Tři loutkářské soubory hrály krajanům
v rumunském Banátu

Koncert komorních souborů na Kuksu

Rej čarodějnic
v Braunově Betlémě
u Kuksu

Den pro mateřské školy

Aprílový koncert

Kytarový betlém
na přehlídce východočeských kytarových souborů

Kdes holubičko lítala?, soubor JAKKdo

Pulcinella? Pulcinella!, soubor Barunááá

Dlouhý, Široký
a Bystrozraký, soubor Convivium

O dvanácti měsíčkách, soubor Děvčátko
a slečny

Ušubraná, soubor Děvčátko a slečny

I. Absolventský koncert a výstava

 




 

učitelé



Jan Křtitel Lorenc
varhany, klavír, gregoriánský chorál

Milí malí i dospělí čtenáři,
narodil jsem se na Českotřebovsku v květnu 1985. Od malička se v naší rodině zpívalo a hrálo na kytaru, klavír a akordeon - jen tak pro radost a zábavu. V České Třebové jsem absolvoval 2 cykly hry na klavír u pí uč. M. Mimrové na místní ZUŠ. Nejvíce mě bavila čtyřruční hra. Asi od čtrnácti let jsem začal hrát v našem venkovském kostelíku na varhany. Dodnes vzpomínám, jak mě třebovský pan varhaník Petrák brával na svatojakubský kůr a já obdivoval mohutný a někdy i temně strašidelný zvuk Kobrlových romantických varhan…
Mezitím jsem ve stejném městě odmaturoval na gymnáziu a byl přijat na Pedagogickou fakultu v Hradci Králové. Zde jsem se s nadšením pustil do studia varhan, klavíru, hudby a dějepisu (obor učitelství a obor Sbormistrovství chrámové hudby). Seznámil jsem se s řadou osobností varhaníků a sbormistrů: F.Vaníček, J. Strejc, V.Uhlíř, J.Zadina, J.Skopal. Na jednom pěveckém soustředění mě uchvátil gregoriánský chorál. Mladý profesor z Opavy nás naučil zpívat dvě jednodušší skladby tohoto, tehdy pro mě prazvláštního, zpěvu. Následně jsem začal navštěvovat chorální kurzy na konzervatoři v Opavě pod vedením frátera Gregora Baumhoffa OSB. Byl jsem do chorálu tak zapálený, že jsem založil soubor (scholu cantorum) Confitebor Domino a rozhodl se chorálu věnovat na « plný úvazek ». V roce 2009 jsem úspěšně složil státnice na hradecké univerzitě a coby novopečený pan učitel odjel do Paříže, abych zde studoval chorál na École du chœur de grégorien de Paris a na Sorbonne Paris IV. Kromě toho, jsem se zapsal na Conservatoire de Cergy-Pontoise, kde jsem studoval varhanní hru u profesorů V.Rigota a Ph. Brandeise (ano druhý jmenovaný má skutečně české kořeny). Můj tříletý pobyt v zahraničí byl přínosný ve více směrech (znalost francouzských varhan a literatury, pedagogická činnost « tutorat » hry klavír na univerzitě, interpretace gregoriánského chorálu aj.). S diplomem « maitrise de la musique et musicologie » jsem se vrátil do Čech, kde se snažím o to, aby se chorál stal živým zpěvem a nejen záležitostí badatelů muzikologů. V roce 2015 jsem absolvoval na PdF UHK u prof. F.Vaníčka magisterský obor Hra na varhany.

Do ZUŠ v Jaroměři jsem nastoupil v roce 2014/15 (předtím Dům dětí a mládeže, « tutorát », učitel varhan na Bigy v Hradci Králové a soukromé hodiny). V hodinách klavíru i varhan se snažím u žáků pomocí různých škol rozvíjet jednak obligátní techniku, jednak, a to především, jejich hudebnost (hudební cítění, rytmus a další prvky). Je s podivem, jak žáci většinou nejsou schopni aplikovat naučenou hudební teorii z HN v hraných skladbách a písních. Přitom hudební teorie by neměla žáky odrazovat a „otravovat jim život“, ale naopak jim pomáhat v interpretaci skladeb (předznamenání, kadence, základní harmonické fce, znalost hudebního stylu). Na hodinách proto nejen hrajeme, ale i zpíváme, harmonizujeme písně, aplikujeme hudební teorii, posloucháme a občas se i díváme na video. 
A ještě si neodpustím jednu poznámku závěrem. Gregoriánský chorál se na ZUŠkách, standartně nevyučuje. Přesto z jeho kantilény mohou čerpat nejen zpěváci, ale i instrumentalisté: způsob akcentu a vedení fráze. Je mnoho případů mezi žáky, kdy klavírista udeří těžkou (první) dobu a tím napětí hudební fráze vyčerpá, zkrátka nedovede ji až k jejímu konci (následující těžké době nebo ještě dále). Naproti tomu latina a gregoriánský chorál ze své podstaty těžkou první dobu nemají (!). Chorální akcent (ac cent – ad cantu) je zpěvný a zpravidla koresponduje s latinským textem (přízvuk většinou na předposlední slabice od konce slova). Napětí hudební fráze se tak nevyčerpá na samém začátku (viz výše), ale tvoří tzv. vlnu s vrcholem těsně před koncem fráze. Hudba se tímto způsobem stává plastickou a nikdy není otrokem „strojových“ těžkých dob typu „bum ca ca, bum ca ca“. Chorál však rytmus má, nenechme se mýlit: rytmus latinského slova a od něho odvozených melismat. Kdyby tak děti (pueri) opět začali zpívat gregorián… A chtělo by se s básníkem dodat: „Myslete na chorál.“ 

Né en République tchèque, Jan Lorenc a commencé sa formation musicale à l’école de musique « Antonin Benewitz » à Česká Třebová et il a poursuivi ses études à l’université « Univerzita Hradec Kralové » où il obtient d’abord une Licence en Art du chef de choeur de la musique sacrée, puis le diplôme de Master de Pédagogie de l’histoire et de la musique en 2010. Pendant son parcours universitaire il s’intéressait beaucoup au chant grégorien. Il a suivi les cours de chant grégorien de F.Gregor Baumhoff au Conservatoire ecclésiastique d’Opava. Depuis 2009 il chante au Choeur Grégorien de Paris. Il obtient le Diplôme du chant grégorien à l’Ecole du Choeur grégorien de Paris (chez Louis-Marie Vigne) en 2012. Il poursuit ses études d'orgue avec Vincent Rigot et au CRR Cergy – Pontoise avec Philippe Brandeis (2011-2013).
En 2011 il entre à l'Université Paris IV-Sorbonne en Master recherche de musicologie médiévale et obtiens une Maîtrise en musique et musicologie en 2013 (sujet principal : notation du plain-chant, notation d’Echternach)

Pendant ses études il s'est produit en concert en orgue à Hradec Kralové, Česká Třebová, Podlažice et aussi à Paris, Cergy-Pontoise, Meschede (en Allemagne) et encore au Luxembourg (Luxembourg ville, Dudelange). Entre 2005 et 2009, Jan Lorenc était chargé comme organiste et chef de choeur à l’église St Jacques à Česká Třebová. Il a crée l’ensemble Confitebor Domino in ore meo en 2006 qui a chanté des concerts de chant gregorien et de musique mediévale à Prague, Ostrava, Hradec Králové, Litomyšl et Podlažice. En 2008, l'ensemble a gagné une médaille d’argent dans la Compétition MUSICA RELIGIOSA Olomouc. 
Dès l’année 2010, Jan Lorenc chante dans l’ensemble VOX IN RAMA (dirigé par Fréderic Rantières), avec lequel il a enregistré le disque Flores aquitanes-Sur les traces de Saint Martial et de Saint Jacques puis en 2012 un autre disque intitulé Modulation divinae laudis.


 

úřední e-deska

číslo účtu

27-0397270227/0100

naše obory

hudební
hudební
výtvarný
výtvarný
literárně dramatický
literárně dramatický

almanach

almanach

výroční zpráva

výroční zpráva